De werking van FSD technologie
Als een van de toonaangevende fabrikanten van premium schokdempers staat innovatie bij KONI hoog in het vaandel. Om aan de vraag van de markt te blijven voldoen heeft KONI de FSD technologie ontwikkeld en past deze toe in diverse productlijnen.
Het conflict tussen handling en comfort
Bij het samenstellen van de juiste demper setting wordt er altijd een compromis gezocht tussen comfort en handling. Hieronder volgt een voorbeeld om dit duidelijk te maken:
- Een F1 racewagen biedt de hoogst mogelijke handling en grip, maar bij minimaal comfort.
- In een gezinsauto wordt er een optimaal comfort verwacht, gecombineerd met veilige wegligging en voorspelbaar rijgedrag. Hierbij is er een minimale demping vereist vanwege het comfortniveau, maar een hogere dempingskracht voor een stabiele wegligging.
Dit conflict is niet op te lossen met conventionele dempers. Naast KONI bestaan er andere systemen op de markt die dit probleem het hoofd bieden, echtere deze hebben ook nadelen:
- Plaats-afhankelijke dempers bieden meer comfort, omdat ze meer koetsbeweging toelaten, maar de rijeigenschappen zijn inferieur. Een plotselinge impact vanuit de weg zorgt voor een onplezierig gevoel.
- Pneumatische en electronisch instelbare dempers verbeteren weliswaar de rijeigenschappen, maar dergelijke systemen zijn complex, duur bij aanschaf en ook reparaties zijn erg kostbaar.
KONI schokdempers met Frequency Selective Damping (FSD) technologie zijn in staat om comfort en handling te combineren. Het functioneert met een ingenieus hydraulisch kleppen system en is daarom niet afhankelijk van electronische componenten.
FSD principe
Comfort en handling kan worden opgesplitst in 2 frequentie gebieden:
- Voor comfort - de ophanging beweegt met een hoge frequenctie (± 10 Hz) - is weinig demping vereist.
- Voor optimale handling - de ophanging beweegt met een lage frequentie (± 1 Hz) - zijn hoge dempingskrachten vereist.
Indien men in staat is om de dempingskracht aan te passen in relatie tot de bewegingsfrequentie wordt de mogelijkheid geboden om het conflict tussen comfort en handling op te lossen. En dat is nu precies wat KONI FSD doet!
Hoe werkt FSD?
Bij conventionele demper wordt de dempingskarakteristiek bepaald door de olie (I) die door de zuigersamenstelling stroomt.
Indien dit wordt gecombineerd met de FSD unit, wordt een speciaal kleppenpakket toegevoegd die - naast de hoofdstroom die door de zuiger gaat - een parallele oliestroom toelaat.
Deze parallele oliestroom (II) wordt gesloten door de FSD unit waarbij de toename in dempingskracht bijna lineair is met de tijd dat de zuiger in 1 richting beweegt. Kortom: de FSD unit is in staat om drukopbouw te vertragen.
Aangezien dit alles plaatsvindt zonder tussenkomst van electronica is FSD een zeer effectieve en efficiente manier om de rijeigenschappen van elke auto te optimaliseren.